尾池亜美 Ami Oike

ヴァイオリンViolin

ヴァイオリニスト 尾池 亜美 
Violinist Ami Oike 
2008年、第11回江藤俊哉ヴァイオリンコンクール第1位。2009年、第78回日本音楽コンクール第1位、聴衆賞(岩谷賞)ほか受賞。2011年、第2回RNCMマンチェスター国際ヴァイオリンコンクール第1位、委嘱課題曲最優秀演奏賞。2013年、第12回カール・フレッシュ国際ヴァイオリンコンクール第2位。
これまでに日本フィルハーモニー交響楽団、新日本フィルハーモニー交響楽団、東京フィルハーモニー交響楽団、東京交響楽団、関西フィルハーモニー交響楽団、仙台フィルハーモニー管弦楽団、ロイヤル・リヴァプール・フィルハーモニー管弦楽団、ジュール交響楽団などのオーケストラと共演。また国内のみならず、イギリス、スイス、セルビア、韓国、中国等でもリサイタルを開催。
3歳より叔母山下真澄の手ほどきによりヴァイオリンを始める。父の転勤で6歳より2年間スイスに在住、ハビブ・カヤレイ氏に師事。帰国後、石井志都子氏に師事。 
東京藝術大学附属高校、同大学音楽学部にて澤和樹、ジェラール・プーレ、オレグ・クリサの各氏に師事、安宅賞、アカンサス賞、同声会賞を受賞し卒業。スイス・ローザンヌ高等音楽院にてピエール・アモイヤル氏に、イギリス・王立北音楽院、グラーツ芸術大学にてヤイル・クレスに師事。ロームミュージックファンデーション、明治安田クオリティオブライフ奨学生。
2014年2月に初のソロ・CD「French Romanticism」をリリース。「豊かで多彩な音色と滑らかな技巧で多様な人間感情を投影(タワーレコード)」など好評を博し、「CD屋さんが選ぶ『クラシックCDアワード 2014』」に選出される。2016年にバッハとバルトークの無伴奏作品をウィーンの教会で録音したCD「A」をリリース。レコード芸術誌特選盤に選ばれる。2019年、Ensemble FOVEとの共作でアルバム「ZINGARO!!!」をリリース。またEnsemble FOVEのメンバーとして宇多田ヒカル、米津玄師の各氏の楽曲制作に参加。 

Born in 1988 Tokyo, Japanese violinist Ami OIKE has been giving numerous concerts worldwide, in Japan, Korea, China, Switzerland, Serbia, and the United Kingdom. She has just started her career as a teacher at Tokyo University of the Arts from April 2020. In 2019 Ami released “ZINGARO!!!” a CD album collaborated with Ensemble FOVE. She is a member of Kioi Hall Chamber Orchestra, Amity String Quartet, and Ensemble FOVE.
Ami concluded her studies at the RNCM where she obtained the International Artistic diploma studying under Yair Kless. Prior to this, she has been enrolled in Haute Ecole de Musique, having studied on the Master’s Course for solo performance under the tutelage of Pierre Amoyal. In the Tokyo University of the Arts she studied with Kazuki Sawa, Gerard Poulet, and Oleh Krysa. Competition success includes 2nd prize at Carl Flesch international violin competition in 2013, 1st prize as well as the Commission prize at the RNCM Manchester International Violin Competition in 2011, 1st prize and listener’s prize at the 78th Japan Annual Competition in 2009 and 1st prize at the Toshiya Eto violin competition in 2008.
Ami has released her 1st CD album called “French Romanticism” (Franck and Saint=Saens sonata) in 2014, second (Bach Solo Partita No.2, Bartok Solo sonata) in 2016.

“Listeners were transported into Ami Oike’s world from the very first note. Aided by impeccable technique, she presented the work with both solid pacing and grandness of scale. Her tone displayed sublime variety, characterized by a jade-like luster and generously romantic sentiment; meticulously crafted passages and sweetly sung melodies completed an interpretation of utter conviction. Above all, Ami Oike’s comprehensive understanding of the work was manifested in her dynamic playing, resulting a superlative performance with unmatched ensemble between orchestra and soloist. ”
— Critics by Ongakuno tomo Magazine 2009 from the performance of Bartok Violin Concerto No.2 at the 78thJapan Annual Music Competition 2009


YouTube


IMAGES

※画像の無断転載・無断使用はご遠慮ください。

スケジュールSchedule

  • 尾池亜美(ヴァイオリン)×飯野明日香(ピアノ) ベートーヴェン「フォルテピアノとヴァイオリンのためのソナタ」全曲演奏会 Vol.3
    〈飯野明日香 室内楽シリーズ「l’Espace」vol.8〉

    2024年4月20日(土) 15:00 ベヒシュタイン・セントラム東京
    ベートーヴェン:フォルテピアノとヴァイオリンのためのソナタ第3番・第4番・第5番 「春」

    vn:尾池亜美/pf:飯野明日香

  • C×C 作曲家が作曲家を訪ねる旅 Vol.6 酒井健治×クロード・ドビュッシー

    2024年5月11日(土) 15:00 神奈川県民ホール(小)
    ドビュッシー:牧神の午後への前奏曲(ユニヴァーサル・エディション日本初演),ピアノのための12の練習曲より 第10番 対比的な響きのための・第6番 8本の指のための・第11番 組み合わされたアルペジオのための,白と黒で/酒井健治:青のリトルネッロ,ピアノのための練習曲より 1.グルーヴ・2.エコーズ・3.Scanning Beethoven・4.ハーモニー・5.無限の階段・6.Sonnet for Lek & Sowat・7.夕べの調べの様に・8.トッカータ・9.死の舞踏,青と白で(神奈川県民ホール委嘱作品・初演),新作(神奈川県民ホール委嘱作品・初演)

    指揮:森脇涼/fl:上野由恵/ob:金子亜未/cl:金子平/fg:長哲也/hr:福川伸陽/hp:福井麻衣/pf:三浦友理枝、田中翔一朗/vn:尾池亜美、須山暢大、va:三国レイチェル由依、vc:山澤慧/cb:長坂美玖

  • ゼフィルス・ピアノ五重奏団
    〈混沌と創造〉

    2024年7月20日(土) 宗次ホール 14:00
    シュニトケ:ショスタコーヴィチの思い出に寄せる前奏曲,2つのヴァイオリンのための「Moz-Art」/ショスタコーヴィチ:ピアノ五重奏曲/モーツァルト:ピアノ三重奏曲

    vn:山田麻実、尾池亜美/va:湯本亜美/vc:森山涼介/pf:兼重稔宏

ディスコグラフィーDiscography

  • 伊藤亜美 「A」
    伊藤亜美「A」ヴァイオリン無伴奏作品集
    TCR2016A¥2,700(税込)
    バッハからバルトークへ、その自然な移行に驚く。二人の作曲家の200年の隔たりを、いとも平然と超越してしまっている。とはいえ、それぞれの様式感へのアプローチは、極めて正鵠を射ている。素直で知的な感性と技術だ。だが、そこに気負いも野心もなく、あまりに自然体であるがゆえに、聴く者はその世界にいつのまにか誘導されている。これこそが新しい時代の演奏家なのだということに気づくのは、そのあとである。池辺晋一郎(作曲家)